نهضت امام حسين (ع) مربوط به زمان مخصوصى نبود تا در زمانهاى بعد فراموش شود بلكه يك نبرد حق بر باطل، عدالت بر ظلم، انسانيّت بر وحشىگرى و هدايت بر گمراهى بود، از اين رو تا دنيا برقرار است حسين و جهادش فراموش نشدنى است و هرگاه بين دو گروه حق و باطل پيكارى درگير شود اين خاطره تجديد مىشود.
از اين جهت رسول اكرم (ص) مسلمانان را تشويق كرده تا مراسم عاشورا را براى هميشه برگزار كنند و مسلمين هم پيوسته به انحاء مختلف مجالس سوگوارى و عزادارى مىگيرند و روايت (هر روزى عاشورا و هر زمينى كربلاست) اشاره به همين معنى دارد.
مراسم عزادارى به هر صورت انجامپذيرد ممنوع نيست مگر آنجا كه از طرف شرع جلوگيرى شده است.

مثل اينكه كسى به عنوان عزادارى (خودكشى كند) همانطور كه بودائىها براى رسيدن به اهداف دينى و ملّى انتحار مىكنند، زيرا اسلام از قتل نفس نهى كرده است.
بنا بر اين هر عزائى كه نص خاصى بر حرام بودنش نباشد آزاد بلكه مستحب و پسنديده و يكى از مصاديق آيه (و من يعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب) است و چنانچه گروهى بعضى از شعائر مذهبى را به باد مسخره بگيرند دليل نمىشود كه عمل شايستهاى نيست، چون پيامبران را هم همچنانكه قرآن مىفرمايد مسخره مىكردند:
(افسوس بر بندگانى كه نيامد بر آنها پيامبرى جز اينكه او را مسخره كردند . یس 30).
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.